mandag den 12. december 2016

Derfor er meditation sundt i en travl hverdag

Nogen gange går dagene så stærkt, at det kan være svært at følge med. Både rent fysisk, men også psykisk.

Vi suser fra den ene opgave til den anden. Vi oplever mere end vi næsten kan rumme, og der er massevis af store og små beslutninger der skal tages dagligt.

Det kan ind i mellem føles som om vi går et par skridt bag os selv. Alting går så hurtigt, at vi sjældent har tid til at tænke nærmere over det vi oplever – der er ikke tid til refleksion og eftertanke.


Men hjernen lagrer en masse information, indtryk og oplevelser - selvom du måske ikke lige umiddelbart mærker det.

På en måde kan du føle det, som om hovedet er fyldt. Der kan næsten ikke proppes mere derind. Du bliver ukoncentreret, får svært ved at fokusere og har måske hovedpine og bliver træt.

Det er alt sammen naturlige konsekvenser af den hurtige livsstil, vi har i dag.

At have så travlt, at du ikke når at fordøje dagenes indtryk, er ikke den bedste vej til mental sundhed.
Derfor vil en god ide være at lære at slappe mentalt af.

Når du slapper af mentalt, så giver du hjernen et pusterum. Giver tankerne mulighed for at falde til ro. Giver dine indtryk og oplevelser lov til at bundfælde sig.

På den måde får du tænkte dine indtryk igennem. Så de er bearbejdet og ikke ligger og rumler og støjer inde i dit hoved, fx når du skal sove eller koncentrere dig.


Meditation er et fantastisk ”værktøj” til mental afslapning. Når du mediterer falder hjernen til ro.

Vores hjerne svinger i hertz (hz). Det er ganske naturligt, det skal den gøre. Men der er forskel på i hvor høj grad den svinger. 

Når du arbejder normalt i vågen tilstand vil din hjernes hz være mellem 14-20 Hz. Når der i længere tid sker for meget omkring dig og du bliver overbelastet vil du begynde at udvise tegn på stress.  

I det tilfælde vil din hjernes svingninger være over 20 hz.

Med meditation kan du nedbringe svingningerne. Give hjernen og tankerne ro.


Når du er afslappet inde i hovedet vil du opleve at også din krop falder mere til ro. 

Du vil få nemmere ved at overskue krav og opgaver. Det vil være nemmere for dig at koncentrer og arbejde fokuseret på en opgave og det vil skabe større velvære for dig.

Der er mange gode, gratis meditationer at hente rundt om på internettet: fx i nyhedsbreve, på youtube og hos flere behandleres hjemmesider. 

Bibliotekerne udlåner cd’er og bøger med meditationsøvelser, så det er let at komme i gang med meditation. Der er også mulighed for at hente app’s med meditationer.

Prøv dig frem med nogle forskellige af slagsen. Start med nogle korte, guidede meditationer, der hjælper dig til at finde vejen. Når du finder en meditation der passer dig, så benyt den ofte. Gerne dagligt.


Meditation kan være godt både når overbelastningen er indtruffet, men også som forebyggelse. 

1 kommentar: