mandag den 14. november 2016

Du må sove godt, hvis du vil være sund

Jeg tænker, at du har ret godt styr på, at du skal spise sundt, hvis du vil leve et sundt liv.

Jeg tænker også, at du er helt klar over, at motion og bevægelse er en forudsætning for at du er sund.

Men tænker du nogen sinde over, at du også skal sove godt, for at være sund?


Søvn er et livsvigtigt element i vores tilværelse. Det er virkelig vigtigt, at du sover godt - og at du sover nok. Ellers vil det påvirke din krop i en negativ retning, og få betydning for din sundhed.

Mens du sover, udfører din krop en lang række komplicerede funktioner, som du slet ikke lægger mærke til – vel at mærke, hvis du sover tilstrækkeligt.

Hvis du springer søvn over, eller har udfordringer med at sove, så vil du snart kunne mærke en forskel i din krop. For så får kroppen ikke mulighed for at udføre sine funktioner under søvnen.

Funktioner, der både har indvirkning på din fysiske, men også psykiske sundhed.

Manglende søvn har flere konsekvenser. Hvis du ikke sover tilstrækkeligt vil du være i risikozonen for:

  • at blive overvægtig
  • at blive oftere syg
  • at få forhøjet blodtryk
  • at være uoplagt
  • at være ukoncentreret
  • at have kortere reaktionstid
  • at dine organer ældes hurtigere
  • at have svært ved at lære nye ting
  • at få hjerte-kar sygdomme
  • at blive stresset
  • at have humørsvingninger

Der er altså en lang række uhensigtsmæssige tilstande, som i den grad påvirker din sundhed. Og det er derfor søvn skal prioriteres, hvis du vil være sund fra inderst til yderst.

En god søvn afhænger af flere ting.


Vigtigst er det, at du skaber en god søvnrytme, og det gør du ved at stå op og gå i seng på samme tid hver dag.

Har du problemer med at falde i søvn, er det en god ide at kigge på dine vaner før du sover.

Har du megen hektisk aktivitet før du går i seng, kører din hjerne på højtryk, og gør det svært at falde til ro.

Sidder du med din telefon, tablet eller pc foran dig, lige inden du slukker lyset for at sove, så er det nærmest umuligt at sove efterfølgende. 

Og det er fordi elektronik-skærmene indeholder blåt lys, der aktiverer hjernen.

Kaffe, alkohol og mad kan indvirke negativt på din evne til at falde i søvn og forblive sovende. Begræns derfor dit indtag af disse ting, inden du skal sove.

At skabe en sund søvnrytme kan tage tid, så hav tålmodighed med dig selv, mens du husker på, at sundhed kommer i tre varianter: Motion, fødevarer og søvn.

Sov godt!



1 kommentar: