mandag den 23. maj 2016

Billig eller dyr koldskål?

Sommeren nærmer sig, og i det betyder at vi udvikler os til storforbrugere af koldskål. De senere år, er der kommet mange forskellige varianter på supermarkeds hylderne. Flere varianter bidrager til større udfordringer, når vi som forbruger skal vælge. Skal man gå efter mærket, prisen eller udseendet? Det er snart en helt videnskab at vælge den koldskål, som man foretrækker. Spørgsmålet er, hvor stor en forskel er der egentlig mellem den dyre og billige koldskål. 


Vores forbrug af koldskål er skam også steget i takt med de mange nye varianter. Siden 2003 har vi fordoblet vores forbrug af koldskål. Undersøgelsen viste også at dette til dels skyldes at koldskål var gået fra et dessert produkt, til et hverdags produkt. Undersøgelsen som er foretaget af Coop viste at det især var børnefamilier, der var storforbrugere.

Da der kommer flere og flere varianter på markedet, er der også flere og flere meninger om hvordan en koldskål, skal se ud og smage. Undersøgelsen for Coop viste at flest ville have deres koldskål tyk og cremet. Desuden skulle koldskålen smage af æg og vanilje. Koldskåle, hvor der var tilsat citron, måtte ikke have en for syret smag efter citronen. 





Det som især er vigtigt når vi skal vælge en koldskål, er at den er lavet med KÆRLIGHED. Den skal være ligesom da mormor lavede den - eller bedre. Testen fra Coop viste desuden at de koldskåle, hvor producenten havde brugt ægte vaniljen betød en hel del for forbrugeren.  

I 2015 lavede politikken en smags test af koldskåle på markedet. Testen viste at den dyre var favorit, og løb afsted med førstepræmien. Politikken testede 4 koldskål, og det var Øllingegaards økologiske koldskål, der blev testvinder. Koldskålende blev testede på 6 forskellige parametre. 



 
De senere år er vi som forbruger blevet udfordret på vores traditionelle måde at tænke på koldskål. Producenterne prøver at tilsætte nye smage og dermed prøve at skabe koldskål, der kan udfordre den traditionelle "mormor" koldskål.

Løgismose der bl.a. brander sig på kvalitet og smag, har de senere år formodet at udvikle flere koldskåle. Løgismose har både udviklet den almindelige, mormor koldskålen, koldskål med hyldeblomst mm. Der er desuden også flere af de små mejerier, der har udviklet  en ny og mere personlig variant af koldskål. 

Den billigste på markedet af koldskål, er den langtidsholdbare. Prisen ligger på ca. 7-10 kr. pr. liter. I forbindelse med at forbrugernes madvaner har ændret sig vedrørende koldskål, har flere producenter også udviklet drikkeklare koldskåle, som kan nydes på farten. 

Hos Danske webchicks har det favoritterne blandt koldskål været de dyre mærker. Fælles var dog at smagen betød mere end prisen. Folk er mere villige til at betale mere, hvis smagen er helt rigtig  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar