onsdag den 27. april 2016

Jordbærgrød




Nem grød, som evt. kan bruges som en lækker dessert om aften eller som morgenmad. Super nem grød til småbørn.  I stedet for en jordbærgrød kan den bruges som en frugtgrød, og dermed skifte bær typen ud.


Til ca. 4 personer

Disse bær er velegnet
Hindbær, stikkelsbær, blommer (udstenede), tyttebær, brombær, ligesom blandinger af frugt - fx jordbær og rabarber.

Sæt desuden dit egnet udtryk på grøden, tilsæt evt, vanilje, lakrids pulver osv.  

Brug:
500 g. jordbær (frosne eller friske) 
ca. 1,5 dl. vand 
 
Kog dette, kun let opkog. 
tilsæt 5 spsk sukker 

Smag den til, der er forskel på hvordan jordbærende er. 
3 spsk majsstivelse (Maizena) (Der kan bruges kartoffelmel i stedet)
+ vand til opløsning. 

Jævn nu jordbærgrøden, ikke for meget. Husk at vurdere, der skal nødvendigvis ikke bruges det hele


Hæld den i en skål og sæt den på køkkenbordet og køl af, senere skal den sættes på køl 
Nyd grøden med fløde, mælk eller knuste tvebakker. 
Grøden kan ikke fryses, hvis den er jævnet. 


Tips til børn der kun spiser det flade:
Sigt grøden inden der tilsættes sukker og jævning. Grøden kan også blendes, for dermed at opnå en ensartede masse. 

 Hvorfor bruge majsstivelse og ikke kartoffelmel?

Tips til jævning, hvornår bruges det ene frem for det andet.  

Hvedemel skal koges i et par minutter, for at sovsen ikke smager af mel - du skal IKKE jævne frugtgrød med det

Koger du kartoffelmel, så får du tapetklister ud af det - kartoffelmel skal røres i en gryde, der er taget af varmen og så i straks efter.

Maizena kan tåle at koge med, men giver en lidt mere gennemsigtig jævning.

Nogle mener at maizenaen bidrager til en klar grød, men kartoffelmel bør den mere ugennemsigtig. Der er nok mere tale om en smagssag eller hvad ens egne familie har gjord igennem tiden  

1 kommentar: