mandag den 8. februar 2016

Derfor er det usundt at bekymre sig

Du kender sikkert godt til det, at bekymre dig.

Tænk nu, hvis bilen punkterer
Tænk, hvis du bliver fyret
Tænk, hvis nogen du kender bliver syg
Tænk, hvis der sker noget med din familie
Tænk nu hvis......

Heldigvis sker de ting, vi bekymrer os om, sjældent.


Rent faktisk bruger vi masser af energi på at bekymre os om hypotetiske ting, der måske sker. 

Som eventuel finder sted. 

Som kan indtræffe. 

Men som ikke gør det.

Og det er usundt.

Mange bekymrende og negative tanker skaber en ond cirkel af flere bekymringer og flere negative tanker - og ultimativt kan det ende med, at du får stress.

For selv om du ikke lægger mærke til det, så skaber hver en lille bekymret tanke en stressreaktion i din krop. Bare en lille en.

Et hurtigt skud adrenalin, lidt mere kortisol. Som så flyder rundt i dit system, og ganske langsomt bliver til mere om mere i takt med dine bekymringer.

Stress er usundt.

Ikke bare fordi, du kan få følgesygdomme som for højt blodtryk, forværring af allerede eksisterende sygdom og smerter, du ikke kan finde nogen forklaring på.

Men også fordi det påvirker din psykiske balance.

Når du har stress fungerer du ikke helt som du plejer.

Du har større risiko for at blive trist og endda deprimeret, hvis du ikke får nedbragt din stress. 

Du kan blive mindre social, og trækker dig bort fra andre mennesker.


At være isoleret fra andre, fordi du pga stress ikke kan overkomme at være sammen, påvirker dig negativt - og har så igen en dårlig indflydelse på dit helbred.

Så vær opmærksom på, hvor meget du faktisk bekymrer dig.

Vurder helt realistisk, hvor stor sandsynlighed der er for, at dine bekymringer bliver til virkelighed.

Tænk over, hvor meget energi du bruger på, at tænke skrækscenarierne igennem om og om igen, og hvad du kunne bruge den energi på i stedet.

Accepter, at du ikke kan styre og kontrollere alt.

Hav tillid til at livet vil dig det bedste, og lad det gode i dit liv indtage scenen frem for dine bekymringer. 

Det bliver du gladere og sundere af.


Hilsen Rikke Dunne


2 kommentarer: