mandag den 22. februar 2016

3 trin til trivsel

Rigtig mange mennesker mangler trivsel i dagligdagen. Mangler, at føle sig godt tilpas og være glade for tilværelsen.

Ofte er det fordi vi har nogle urealistiske (eller alt for høje) forventninger til, hvordan vores liv skal se ud. Hvad vores liv skal bestå af, og hvad vores liv egentlig er værd.

Det giver ofte frustrationer og endda stress, at være uden trivsel.

Tit jagter vi alt det, vi tror vi skal have i livet, mens vi helt glemmer, at være glade for det vi har.

At opnå et liv i trivsel, behøver ikke betyde materielle ting som soft touch skuffer i køkkenet eller ovenlysvinduer i stuen. Slet ikke.

At trives handler oftest om ganske lavpraktiske ting. Ting, som du må vælge at prioritere i din travle tilværelse, hvis du vil være mere glad og trives bedre.


Her får du 3 lette trin til mere trivsel:



1. Gør mere af det, der gør dig glad

Når du sætter fokus på at gøre ting, der glæder dig, vil dit humør automatisk stige og din livskvalitet gå samme vej. 

Desværre er mange af de ting vi bliver glade af at gøre, også de ting, vi frasorterer for at gøre en masse andre ting – ting, som ikke gør os glade, men som vi måske tror, vi er nød til at gøre. 

Eller måske får du sagt ja til alt for mange opgaver for at være en pleaser. Men du glemmer dig selv

Find ud af, hvad der giver dig energi. Hvad får glæden til at boble frem i maven på dig? Hvad får dig til at grine i vilden sky? Og gør så mere af det.




2. Udvis taknemmelighed

Lever du et liv, hvor utilfredsheden har taget overhånd, og dine tanker er sure, tvære, negative og mørke, så kan du booste din trivsel, ved at sætte fokus på taknemmelighed.

I stedet for at kværne rundt i alt det, du synes er noget skidt i dit liv, alt det du gerne vil have, men ikke har, alt det som du er utilfreds med, så prøv engang at skifte fokus.

Se på det der går godt. Alt det, du trods alt har at være glad for. Vis taknemmelighed over de ting du har i dit liv. Du vil opleve, at det faktisk ikke er så lidt endda.
Mange ting, mennesker og livsomstændigheder tager vi for givet. Det er dog ikke en selvfølge, at have mange af de privilegier ,vi bare tager for givet.

Prøv at samle dit fokus om taknemmelighed for de elementer du har i dit liv – i stedet for det modsatte. Det vil højne din trivsel.



3. Tilbring tid med mennesker du holder af

Noget at det, der i den grad kan sætte vores trivsel i vejret, er at være sammen med dem vi holder af. Det kan være familie, venner, klubkammerater eller kollegaer.

At indgå i relationer med andre mennesker, sætter vores glæde i det høje gear, hvis altså det er mennesker, der støtter dig, gør dig glad og får dig til at føle dig godt tilpas.

Når vi er i godt selskab, sætter det gang i alle kroppens feel good hormoner, og medvirker til at humøret stiger og tilværelsen er lys og rar.

Man siger, at du er gennemsnittet af de 5 mennesker du oftest omgiver dig med, og derfor er det vigtigt at du vælger dit selskab med omhu, hvis du vil benytte det til at booste din trivsel.

- Rikke Dunne


Ingen kommentarer:

Send en kommentar