onsdag den 2. december 2015

Kom sunder gennem julen

Julen er fyldt med masser af fed mad og sukker, så indimellem har man både brug for og lyst til noget grønt og sundt.

I den situation kan man vælge at gøre juemiddagen eller julefrokosten sundere med variationer over de klassiske ingredienser.

Jeg tror efterhånden de fleste har stiftet bekendtskab med rødkålssalaten og dens mange variationer.
Herunder finder i en variation over den klassiske andesteg med rødkålssalat og bagte rodfrugter i stedet for kartoflerne. Andesteg med rødkålssalat




Man kan ikke få for meget salat og en lækker salat med årstidens grønt er jo absolut ikke at kimse af her er det en salat med grønkål. Grønkålssalat med brombær

Der skal selvfølgelig også noget lækkert sødt til og der kan man vælge denne panforte

Julefrokosterne er ofte en udfordring, hvis man ønsker at holde det lidt sundere men her er et bud på frikadeller med tilbehør, som er sundere end endnu et stykke brød og kogt, sødet rødkål.
Frikadeller med timian og sveske.


Ud over at lave sundere varianter af de klassiske juleretter skal man også huske at holde fast i sine sunde vaner, selvom det er jul.
Der er gode råd at hente her til hvordan man navigerer julemiddage, julefrokoster og de forskellige andre sociale arrangementer, som indebærer indtag af julemad.

Jeg håber i alle får en fantastisk julemåned med masser af lækker (og sund) mad, samt gode stunder med jeres nære og kære.


1 kommentar: