mandag den 30. november 2015

Derfor skal du praktisere taknemmelighed mere end én gang om året

I torsdags var det Thanksgivning. Traditionen er amerikansk, men vinder indpas også her i Danmark.

Ideen er god: Afsæt en dag om året til at give tak. Vise taknemmelighed for det du har, den du er og dem du har omkring dig. Tak for det du har opnået, og det som er hændt dig gennem året.



Men at praktisere taknemmelighed én gang årligt er ikke helt nok, hvis du vil opnå nogle af de mange fordele ved at udvise taknemmelighed.

Her får du en række gode grunde til at praktisere taknemmelighed:

Studier har vist, at hvis du udviser taknemmelighed, så sover du efter al sandsynlighed bedre. Mennesker der udviser taknemmelighed er bedre til at opøve en god søvnrytme. Dermed får de tilstrækkeligt med søvn, fungerer bedre i hverdagen og trives derved bedre.

Det er også påvist, at når du praktiserer taknemmelighed bliver du mere modstandsdygtig mod stress og angst. Det hænger antagelig sammen med, at taknemmelige personer bekymrer sig mindre, fordi de har deres opmærksomhed på de gode ting i livet, frem for de eventuelle problemer eller udfordringer, de har i deres liv.


Taknemmelige mennesker er mere lykkelige. Når du praktiserer fokuseret taknemmelighed får du mere at være taknemmelig for. Du ser alle de positive ting, du har i dit liv at glæde dig over, og dermed øges din lykkefølelse.

At praktisere taknemmelighed er på mange måder med til at skabe en øget livskvalitet og trivsel. Men det virker kun, hvis du arbejdet vedholdende og fokuseret med taknemmeligheden. Dvs. bevidst vælge at finde ting (små som store) at være taknemmelig for. Hver dag. Skriv dem gerne ned.


Og for at opnå alle fordelene ved taknemmeligheds-udøvelse kræver det derfor, at du gør det til en vane i dit liv at se efter taknemmeligheden. Ikke blot udtrykke den en enkelt gang om året. 

Rikke Dunne

1 kommentar: