mandag den 12. marts 2012

Anmeldelse af teaterstykket "Peter og Elgen"

Jeg elsker at gå i teateret og gør det så ofte pengepungen tillader det, men glemmer tit at kigge på de mindre og billigere teatre der ligger rundt omkring i Storkøbenhavn. Teater Grob på Nørrebro er en lille kulturel perle, der endnu er lidt ukendt i mange folks bevidsthed. Det er et lille hyggeligt teater, med en lille cafe og med en teatersal hvor der ikke er plads til mere end 138 gæster. Derfor er stemningen meget mere intim og du føler næsten du er med i stykket, fordi du er så tæt på skuespillerne. Jeg har set to forestillinger på Teater Grob og er blevet lige imponeret hver gang, ja faktisk synes jeg deres opsætninger har været så gode, at det er blevet et af mine foretrukne teatre.

Peter og Elgen handler om Peter (Lars Ranthe) og Camilla (Charlotte Munck), der er gået fra hinanden for tre måneder siden. Deres fælles datter Astrid bor hos faren og de har netop holdt jul sammen i deres hytte i Sverige. I aften er det så nytårsaften og Camilla er inviteret, for Peter har en stor plan om at vinde hende tilbage, men så let går det dog ikke. Nerverne sidder uden på tøjet og man sidder kun og venter på en katastrofe. Den indtræffer dog også. Først kommer Peters bedste ven, Niels, slæbende med al den champagne som Peter selv har været for nærig til at købe. Og bedst som alt går værst kommer Peters elev, som er forelsket i ham, ubelejligt buldrende ude fra mørket. Jeg vil ikke røbe for meget, da jeg klart anbefaler at I selv går ind og ser det, men dog kan jeg røbe at denne cocktail af personer, med interne, hemmelige og indviklede relationer på kryds og tværs, leverer et festfyrværkeri af underholdning.
Stykket er skrevet af en af Grobs ledere, skuespiller Thomas Levin. Stykket er en blanding af en rigtig morsom og velfungerende komedie, fyldt med sort humor og bittersøde, tåkrummende episoder. Skuespillerne er alle et fund til deres roller, de er pisse sjove og sammensætningen af de 5 karakterer er fuldstændig perfekt. Dialogerne er skarpe og leveres i et alarmerende tempo, alt imens temperaturen stiger og lattermusklerne bliver trænet igennem det halvanden time lange stykke. Det er en virkelighedsfortolkning og realisme i bedste stil. Et hverdagsdrama om skilsmisse, selvværd, venskaber, indviklede relationer, kærlighed og hemmeligheder, som vi alle på en eller anden måde kan identificere os med.

Peter og Elgen går indtil 31. marts, så jeg vil anbefale alle at skynde sig ind og se det, for et godt grin og god underholdning på en kold marts aften. Du kan læse mere på Teater Grobs hjemmeside: www.grob.dk