mandag den 6. februar 2012

Copenhagen Fashion Week - Tilbageblik på fremtidens trends

Copenhagen Fashion Week havde igår sin afslutning. Den københavnske modeuge har budt på mere end 2400 tøjmærker, 5 konkurrende messer og 47 shows proppet med de mest fantastiske klæder dansk design kan tilbyde. Copenhagen Fashion Week præsenterede i løbet af ugen, hvilke trends næste års efterår og vintermode kan byde på og det er langt fra kedeligt. 



En overordnet tendens til denne modeuge var fantastisk strik præget med de flotteste mønstrer og snoninger. Disse strikkede værker var at se hos blandt andet Stine Ladefoged, Henrik Vibskov og Baum und Pferdgarten. Foruden denne trend var sort også et gennemgående tema i den danske modeuge. Day Birger et Mikkelsens nye kreative direktør, Peter Ingwersen, havde på forhånd meldt ud, at det nye Day skal være mere sexet og det var det bestemt med deres show der især bestod af sort og sexet. Designers Remix var også traditionen tro domineret af sort men der var dog også andre farver såsom mørkeblå, bourdeaux og lys mint. Sort var dog ikke den eneste farve der var tilstede under modeugen, flere designere havde også brugt pastelfarver til at fremhæve efterårets nye fine klæder. Der har under modeugen også været nye designere som bestemt er værd at holde øje med. Anne Sofie Madsen har i løbet af ugen fået en masse opmærksomhed for sine fantastiske design der har givet dansk mode et frisk pust. 

Anne Sofie Madsen                Stine Ladefoged                  Kopenhagen Fur 

Det var dog ikke kun de voksne der var fokus på under denne modeuge. Den danske mode har i år oplevet en større interesse indenfor børnemode. Denne tendens skyldes, ifølge eksperterne, at der under krisen er sket et stop for dyre investeringer og i stedet en stigning inden for "små" hverdags kvaliteter. Der er samtidig sket et skift indenfor kønsrollerne da kvinder i dag selv tjener deres penge og ikke har brug for en mand til at forsørge dem. 

Dansk børnemode er kendt for dets praktiske funktionalitet der stadig er et æstetisk smukt produkt. Dette er vigtigt for forældre der gerne ser deres børn i noget smukt men stadig har en bevidsthed om prisen og holdbarheden. Foruden denne stigning i børnetøj er det også blevet populært for voksne, at gå i de samme mønstrer og print som deres børn går i. Flere og flere børne tøjmærker laver derfor "børne serier" til voksne. De voksnes tøj er typisk lavet i en finere kvalitet såsom silke, hvorimod børnenes kan være lavet i jersey for bedre at kunne holde til leg. Denne trend har sine rødder i 70'erne hvor både voksne og børn gik i det samme tøj. 


    CIFFKIDS

Copenhagen Fashion Week illustrerede endnu engang vores fantastiske designere og deres vidunderlige kreationer. Nye tendenser, farver og mønstrer er blevet vist og vi kan kun spændt vente på, at det bliver næste års efterår og vinter så vi kan klæde os i disse smukke kreationer. 

4 kommentarer:

  1. Kære Danske Webchicks,

    Vi er en gruppe danske/svenske bloggere, som også har snakket lidt om Copenhagen Fashion Week (http://boostyourday.tumblr.com/post/16969527154/fashion-week-copenhagen-mode-designer-shows). Vi synes ikke, at Modeugen er for den "almene" dansker. Det virker mest til, at det er folk i modeindustrien der deltager, og så kan vi andre kigge på gennem medierne - det virker mest af alt som en lukket klub. Hvad mener I om dette?

    Kh
    Trine

    SvarSlet
  2. Kære Trine,

    Tak for det spændende spørgsmål, vi har netop åbnet diskussionen på vores Facebookside:
    http://www.facebook.com/pages/Danske-Webchicks/151035934937259

    SvarSlet
  3. Hej Trine

    Jeg beklager mit sene svar men mit synspunkt i artiklen kommer ud fra at der i løbet af modeugen var en masse events der inviterede os "almindelige" danskere indenfor. Der var samtidig også skabt en masse modeshows i butikker overalt i København, hvor man kunne opleve lidt af modeugens luksus og skønhed. Jeg er interesseret i, at høre, hvis i har en anden oplevelse ?

    SvarSlet