fredag den 26. november 2010

Filmanmeldelse - Spis, Bed, Elsk

Gæsteanmelder: Kamilla Lykke

Elizabeth Gilberts selvbiografiske bog Eat Pray Love udkom i 2006, hvorefter den tilbragte 180 uger på New York Times' bestsellerliste og siden er blevet oversat til 40 sprog og solgt i syv millioner eksemplarer. Eat Pray Love kan i denne tid ses i biograferne med Julia Roberts i rollen som Elizabeth Gilbert. Filmen har fået enorm kritik for dets manglende evne til, at hæve sig til bogens niveau hvilke er gældende i de fleste filmatiseringer af bøger. Jeg vil dog efter min egen oplevelse med filmen gerne rose den for dets utrolig smukke portrættering af historien.

Elizabeth Gilberts liv ændrer sig efter et besøg til Bali, hvor hun møder medicinmanden Ketut der spår hendes fremtid og blandt andet fortæller, at hun vil vende tilbage til Bali, hvorefter han vil lære hende al hans visdom. Efter sin hjemkomst fra Bali indser Elizabeth, at hun ikke er lykkelig i sit ægteskab, hvorefter hun beslutter sig, at gøre hvad hun selv beskriver som sværere end at blive, at gå fra sit ægteskab. Skilsmissen fra hendes mand placerer Elizabeth i en situation, hvor hun ikke længere ved hvem hun er og hun beslutter sig at tage på en rejse, hvor titlens tre ord udfolder sig. Hendes rejse starter i Rom, hvor hun prøver at genfinde sin glæde og appetit for livet og mad. Elizabeths rejse fortsætter herefter til Indien hvor hun søger Gud og tilgivelse. Rejsens sidste mål er Bali, hvor hun søger visdom og balance hos Ketut og møder kærligheden.

Filmen er af anmeldere blevet kritiseret for, at være en selvhjælpsfilm men for mig stiller Elizabeth Gilbert gennem sin bog et vigtigt spørgsmål nemlig spørgsmålet ”Hvem er jeg?”. Du kan være søster, datter, kæreste, kone eller fantastisk til dit arbejde men hvem er du uden disse titler ? For mit eget vedkommende var dette, hvad der gjorde filmen god da den frembragte tanker og overvejelser om mit eget liv. Det lyder måske lidt som en kliche men ens identitet bliver hver eneste dag præget af medier, kultur, samfundet og omgivelser der alle skaber et filter, hvor ens egen person bliver sløret. Min pointe for dette udsagn kan blandt andet ses i udviklingen af påklædning blandt unge der i skolerne bliver mobbet, hvis deres tøj ikke koster en halv månedsløn eller har det rigtige mærke siddende i nakken, eller bare hvordan flere og flere kvinder ikke er tilfreds med deres krop fordi der gennem medierne bliver portrætteret et kvindesyn, hvor kurver ofte ikke eksisterer. Meningen med dette er ikke, at udstille nogen men at illustrere, hvor let det er at miste sig og hvor vigtigt det er, at finde tilbage til ens identitet.

Jeg undrede mig efter at have læst andre anmeldelser af filmen, kritikken over Elizabeth der i sin søgen efter balance fører hende i armene på en mand. For mig var dette passende da kærlighed er blandt de vigtigste elementer i livet. Dette betyder dog ikke , at en stærk kvinde skal have en mand for at gøre hende lykkelig men for mit eget vedkommende er kærligheden en del af spørgsmålet om hvem jeg er. Med dette mener jeg at kærligheden til min familie, kæreste, venner og selv livet former min identitet og udvikling. Måske er der blot en skjult selvhjælps elsker gemt i mig men kærlighed gør tingene lidt sødere og klarere, hvilket er grunden til denne film skaber en fuldendt balance i dets budskab og illustrering af livet.

En film kan for mig bidrage til utrolig mange ting og strække sig fra alt fra et billigt grin til en tårevældende oplevelse og til tider bare være en tankevækkende og skøn oplevelse som denne film for mig har været. Er du derfor til drama med lidt eftertanker og fantastiske omgivelser vil denne film være lige for dig.

49 kommentarer:

1. Arh, drama og drama... Jeg synes den var SÅ tynd lavet, filmen.. Jo, den var da sjov og hyggeligt. Men det er så også det - end of story. Blev virkelig skuffet!
    Den levede på ingen måder op til bogen imo.

Bøvs herfra! :o)

SvarSlet
  2. Jeg har hørt fra flere, at den skulle være enormt langtrukken :-( Men jeg skal da se den for bare at se den i hvert fald :-)

SvarSlet
  3. Raenne - Som jeg startede med at skrive lever den som mange filmatiseringer ikke op til bogen men jeg synes nu derfor alligevel det er en god film .

Lullumut - Den kan måske være lidt stille i starten men det er jo en film uden særlig meget tjubang og mere indre balance (:

SvarSlet
  4. Syntes helt sikkert den er værd, at se.Den er utrolig smuk, man får lyst til, at rejse ud, og selv opleve alt det smukke. Samtidig sætter den da tanker igang, om hvad det er der gør os lykkelige. Om den lever op til bogen, ved jeg ikke da jeg ikke har læst den. Men filmen kan sagtens stå alene.

SvarSlet
  5. Ambeien atau wasir merupakan penyakit yang terjadi karena adanya infeksi atau pembengkakan pada usus besar. Ambeien disebabkan karena kebiasaan minum air putih yang sedikit. Kurangnya minum air putih menyebabkan pembuangan air besar menjadi keras sehingga usus menjadi luka. Lambat laun usus tersebut kemudian akan menjadi bengkak karena sering mengalami luka.cara mengobati wasir ambeien tanpa harus operasi aman joss

SvarSlet
  6. Wasir sangat menyakitkan, namun wasir umumnya dapat sembuh dengan rutin melakukan pengobatan dan pencegahan. Wasir yang terlambat ditangani atau diobati pastinya akan membuat wasir menjadi lebih membengkak, iritasi dan infeksi.cara mengobati wasir ambeien tanpa harus operasi aman paling jooss Karena penyakit wasir merupakan salah satu jenis penyakit yang sangat menyakitkan yang akan memunculkan rasa sakit saat buang air besar, maka sebaiknya Anda menangani penyakit wasir ini dari dini. Penyakit wasir merupakan salah satu jenis penyakit yang kambuhan. Penyakit ini biasanya akan menimbulkan rasa nyeri dan perih yang akan kambuh jika penyebabnya tidak dihindari dan tidak menerapkan pola hidup yang sehat.

SvarSlet
  7. Tonjolan yang berupa benjolan ini sering kali disertai dengan keluarnya tetesan darah ketika seorang penderita ambeien sedang BAB. cara mengobati wasir ambeien tanpa harus operasi aman paling jos banget Darah yang menetes keluar bersama dengan feses disebabkan oleh bocornya pembuluh darah yang melebar dan apabila terkena gesekan saat feses keluar akan menjadi luka. Ambeien dapat disembuhkan dengan berbagai cara alami sebelum menempuh cara dengan pengobatan medis yang terkadang semakin memberatkan kondisi ambeien. Pengobatan utama yang paling efektif berawal dari menerapkan pola hidup yang sehat.

SvarSlet
  8. Wasir yang membengkak disertai dengan pendarahan umumnya disebut wasir berdarah. Cara mengobati wasir berdarah secara alami adalah dengan menggunakan beberapa tanaman obat yang sudah lama dikenal khasiatnya. cara mengobati wasir ambeien tanpa harus operasi Beberapa tanaman obat yang dikenal mampu mengatasi wasir antara lain adalah tape singkong. Mengkonsumsi tape singkong yang sudah dilembekkan secara rutin sehari tiga kali dipercaya mampu mengatasi wasir. Ini disebabkan karena tape singkong mengandung ragi yang menyehatkan pencernaan. Wasir ringan maupun wasir berdarah umumnya bisa disembuhkan dengan tape singkong.

SvarSlet
  9. Internal hemorrhoids are located in the inside lining of the rectum and cannot be felt. They are usually painless and make their presence known because blood is seen with a bowel movement. Internal hemorrhoids can prolapse or protrude through the anus.External hemorrhoids are located underneath the skin that surrounds the anus. how to treat hemorrhoids naturally without surgery and safe They can be felt when they swell and may cause itching, pain, or bleeding with a bowel movement. A thrombosed external hemorrhoid occurs when blood within the vein clots, and may cause significant pain.

SvarSlet
  10. The most common symptom and sign from hemorrhoids is painless bleeding. There may be bright red blood on the outside of the stools, on the toilet paper, or dripping into the toilet. how to treat hemorrhoids naturally without surgery and safe The bleeding usually is self-limiting. Bleeding with a bowel movement is never normal and should prompt a visit to a health care professional. While hemorrhoids are the most common cause of bleeding with a bowel movement, there may be other reasons for bleeding including inflammatory bowel disease, infection, and tumors.

SvarSlet
  11. Internal hemorrhoids are located in the inside lining of the rectum and cannot be felt. They are usually painless and make their presence known because blood is seen with a bowel movement. Internal hemorrhoids can prolapse or protrude through the anus.External hemorrhoids are located underneath the skin that surrounds the anus. how to treat hemorrhoids naturally without surgery and safe They can be felt when they swell and may cause itching, pain, or bleeding with a bowel movement. A thrombosed external hemorrhoid occurs when blood within the vein clots, and may cause significant pain.

SvarSlet
  12. Ambeien tidak hanya diderita oleh pegawai kantoran saja. Ibu hamil pun sering mengalami ambeien dan hal tersebut wajar.cara mengobati wasir ambeien tanpa harus operasi aman paling joos Mengapa Ibu hamil wajar mengalami ambeien. bagaimana menyembuhkan ambeien pada saat kehamilan. Artikel ini akan membantu kita menemukan jawabannya dan juga membahas 9 rahasia untuk menyembuhkan ambeien pada saat kehamilan.

SvarSlet
  13. Wasir sangat menyakitkan namun wasir umumnya dapat sembuh dengan rutin melakukan pengobatan dan pencegahan. Wasir yang terlambat ditangani atau diobati pastinya akan membuat wasir menjadi lebih membengkak cara mengobati wasir ambeien tanpa harus operasi aman paling jos Cara Mengobati Wasir Bersihkan area dubur dengan baik setiap selesai buang air besar Anda tidak perlu menggunakan sabun karena dapat meningkatkan iritasi Untuk mengeringkan daerah sekitar wasir Anda bisa menggunakan tisu lembut yang biasa digunakan untuk bayi.

SvarSlet
  14. Wasir sangat menyakitkan namun wasir umumnya dapat sembuh dengan rutin melakukan pengobatan dan pencegahan. Wasir yang terlambat ditangani atau diobati pastinya akan membuat wasir menjadi lebih membengkak cara mengobati wasir ambeien tanpa harus operasi aman paling jos Cara Mengobati Wasir Bersihkan area dubur dengan baik setiap selesai buang air besar Anda tidak perlu menggunakan sabun karena dapat meningkatkan iritasi Untuk mengeringkan daerah sekitar wasir Anda bisa menggunakan tisu lembut yang biasa digunakan untuk bayi.

SvarSlet
  15. Wasir sangat menyakitkan namun wasir umumnya dapat sembuh dengan rutin melakukan pengobatan dan pencegahan. Wasir yang terlambat ditangani atau diobati pastinya akan membuat wasir menjadi lebih membengkak cara mengobati wasir ambeien tanpa harus operasi aman paling jos Cara Mengobati Wasir Bersihkan area dubur dengan baik setiap selesai buang air besar Anda tidak perlu menggunakan sabun karena dapat meningkatkan iritasi Untuk mengeringkan daerah sekitar wasir Anda bisa menggunakan tisu lembut yang biasa digunakan untuk bayi.

SvarSlet
  16. obat ambeien wasirr herbal manjur dari De Nature yang paling manjur untuk mengobati wasir atau ambeien parah

SvarSlet
  17. Berkonsultasi Kepada Dokter Jika gejala yang muncul tidak membaik, sebaiknya konsultasikan kepada dokter. Terutama jika Anda mengalami pendarahan atau merasa perih. obatwasirampuh Gejala hemoroid biasanya hilang dengan sendirinya. Selain itu, bisa disembuhkan dengan pengobatan sederhana yang bisa dibeli di apotek tanpa memakai resep.

SvarSlet