torsdag den 9. marts 2017

De tre vigtige f'er lige for tiden - forførende, fransk, forårshjem!





I am back!

Jeg undskylder altså fraværet på bloggen de sidste par måneder, men eksamener (og efterfølgende re-eksamener grundet sygdom) efterlod ikke meget overskud til andet end læsning og skrivning - og selvfølgelig at græde over selv samme. Studerende, you know the struggle!

Heldigvis er de bag mig, og et nyt kapitel følger - hvilket betyder mere tid til at dele boligideer med jer læsere!

So, without further ado, skal vi snakke om Søstrene Grenes nye sæsonkollektion!

tirsdag den 21. februar 2017

Man-candy on screen: Serier der (blandt andet) er værd at se på grund af mændene

Selv om foråret ifølge kalenderen er lige rundt om hjørnet, så er dagene bare grå, triste og mørke i disse uger. Det giver heldigvis anledning til at sætte sig godt til rette i sofaen med en serie, der kan få én til at glemme alt andet. Men hvilken serie skal der tages fat på? Selv synes jeg, at det kedelige vejr kræver en ordentlig pick-me-up, og hvad duer så bedre end serier med sæsonvis af flotte mænd?  Her får I en liste med serier, der (blandt andet) er værd at se for deres man-candy.




onsdag den 14. december 2016

Fermentering - nyt liv til en gammel teknik

Fermentering har fået en velfortjent renæssance. For nylig deltog jeg i en fermenteringsworkshop, hvor vi ud over at få en masse teoretisk viden også smagte på forskellige fermenterede produkter. Den blev afholdt af mejeriforningen og Ost og Ko.
Undertitlen på workshoppen var -modegastronomiens nyeste syretrip og det er vist en god beskrivelse.
Billedet er fra kurset og taget af Andreas Omvik



mandag den 12. december 2016

Derfor er meditation sundt i en travl hverdag

Nogen gange går dagene så stærkt, at det kan være svært at følge med. Både rent fysisk, men også psykisk.

Vi suser fra den ene opgave til den anden. Vi oplever mere end vi næsten kan rumme, og der er massevis af store og små beslutninger der skal tages dagligt.

Det kan ind i mellem føles som om vi går et par skridt bag os selv. Alting går så hurtigt, at vi sjældent har tid til at tænke nærmere over det vi oplever – der er ikke tid til refleksion og eftertanke.


Men hjernen lagrer en masse information, indtryk og oplevelser - selvom du måske ikke lige umiddelbart mærker det.

På en måde kan du føle det, som om hovedet er fyldt. Der kan næsten ikke proppes mere derind. Du bliver ukoncentreret, får svært ved at fokusere og har måske hovedpine og bliver træt.

Det er alt sammen naturlige konsekvenser af den hurtige livsstil, vi har i dag.

At have så travlt, at du ikke når at fordøje dagenes indtryk, er ikke den bedste vej til mental sundhed.
Derfor vil en god ide være at lære at slappe mentalt af.

Når du slapper af mentalt, så giver du hjernen et pusterum. Giver tankerne mulighed for at falde til ro. Giver dine indtryk og oplevelser lov til at bundfælde sig.

På den måde får du tænkte dine indtryk igennem. Så de er bearbejdet og ikke ligger og rumler og støjer inde i dit hoved, fx når du skal sove eller koncentrere dig.


Meditation er et fantastisk ”værktøj” til mental afslapning. Når du mediterer falder hjernen til ro.

Vores hjerne svinger i hertz (hz). Det er ganske naturligt, det skal den gøre. Men der er forskel på i hvor høj grad den svinger. 

Når du arbejder normalt i vågen tilstand vil din hjernes hz være mellem 14-20 Hz. Når der i længere tid sker for meget omkring dig og du bliver overbelastet vil du begynde at udvise tegn på stress.  

I det tilfælde vil din hjernes svingninger være over 20 hz.

Med meditation kan du nedbringe svingningerne. Give hjernen og tankerne ro.


Når du er afslappet inde i hovedet vil du opleve at også din krop falder mere til ro. 

Du vil få nemmere ved at overskue krav og opgaver. Det vil være nemmere for dig at koncentrer og arbejde fokuseret på en opgave og det vil skabe større velvære for dig.

Der er mange gode, gratis meditationer at hente rundt om på internettet: fx i nyhedsbreve, på youtube og hos flere behandleres hjemmesider. 

Bibliotekerne udlåner cd’er og bøger med meditationsøvelser, så det er let at komme i gang med meditation. Der er også mulighed for at hente app’s med meditationer.

Prøv dig frem med nogle forskellige af slagsen. Start med nogle korte, guidede meditationer, der hjælper dig til at finde vejen. Når du finder en meditation der passer dig, så benyt den ofte. Gerne dagligt.


Meditation kan være godt både når overbelastningen er indtruffet, men også som forebyggelse. 

tirsdag den 6. december 2016

Fra 120 - 67 kg. UDEN HJÆLP OG UDEN KONSEKVENSER?

Kan det lade sig gøre at gå fra 120 kilo - 67 kilo på blot 1 år uden at miste alle omkring dig? Er der KONSEKVENSER forbundet med et vægttab? Kan du bevare dit forhold? Alle de spørgsmål dukker op i mit hovede igen og igen, og jeg har svar på dem alle.


DEN DAG I MAJ
Dagen, hvor jeg besluttede mig for at gøre op med mit liv husker jeg, som var det igår. Tankerne kørte rundt i hovedet på mig, der var så mange spørgsmål jeg ville stille, ikke til alle andre, men til mig selv, for det var kun mig, der kunne svare på dem, det var jo mine tanker, altså mit hovede, i ved - MIN KROP, der nu skulle ændres, der nu skulle igennem et helvede (troede jeg). 
Mine tanker kørte på: "hvordan skal min fede røv nogensinde kunne klare bare at løbe 100 meter uden at dø?" "Hvordan skal jeg nogensinde kunne lade være med at spise så meget som jeg gør nu?" "hvad tænker folk mon?" "Kan jeg overhovedet det her?" Og mange andre tanker dukkede op, MEN en ting var sikkert, det var NU eller ALDRIG.






          
JEG MÅTTE SIGE TIL ALLE "KOSTE HVAD DET KOSTE VIL!"
Jeg sagde dén dag i maj til min kæreste, at jeg skulle tabe mig - NU, og han havde kun et ultimatum, og det var: "Enten støtter du mig, ellers skrider du." Koste hvad det koste vil, og mister jeg nogen på min vej, så er jeg ligeglad. Lige nu er mit ultimatum  liv eller død, det var hvertfald den følelse jeg havde. 
Jeg følte mig død indeni, jeg følte mig fuldstændig værdiløs, og den følelse ville jeg ikke have et minut mere.  Dagene gik, og det hele var så nemt, blot efter første uge var der røget 7 kg. - JA 7 KG. Og selvom jeg inderst inde godt vidste, at meget af det var væske, viste vægten stadig 7 KILO MINDRE end i sidste uge, og det gjorde mig høj. Jeg var bare på nu, alt kørte bare, opslagende væltede ud på Facebook, og jeg var mere motiveret end nogensinde før.






HVORDAN MON ANDRE TAGER DET - FÅR FOLK NOK AF AT SE MINE OPSLAG?

Jeg kan huske, at jeg i starten var vildt nervøs for, hvordan folk ville
tage det hele. Jeg var hurtig til at poste alt, hvad jeg lavede på Facebook,
Instagram og Snapchat. Jeg følte mig pludselig forpligtet, ikke bare over for mig selv, men også over for alle andre, hvilket gjorde mig meget mere motiveret. 
Alle på de sociale medier modtog alle mine opdatering med rosende ord, opbakning og highfives, jeg blev komplimenteret overalt, og det gav mig det drive der skal til, for at fortsætte en kamp, som til tider er så svær at kæmpe. 
Hjemme i stuerne sad der sikkert nogen og rystede på hovedet, og sagde: "Nu har Kristina IGEN postet alt hendes træningsgejl og alt hendes fanatiske madsjov, og hun gør kun det her for at få opmærksomhed".
Til det har jeg kun at sige: Jeg gjorde og gør det KUN for motivationens skyld, hvem vil ikke gerne roses for deres hårde arbejde? Hvem vil ikke gerne komplimenteres for alt det man har gjort og gør for sig selv? JA, jeg vil hvertfald gerne, og jeg har heldigvis været ligeglad med den negative omtale og fokuseret på ALT den støtte, jeg har fået. 
Især fra min kollega, som også er blevet en stor del af mit liv og en veninde (trods stor aldersforskel), som jeg altid vil have i mit hjerte. Og fra mine andre veninder, som har hørt på mig igennem den her rejse, stået der selvom jeg blev nødt til at være egoistisk, truffet mange vilde valg  og været total umulig til tider. AF HJERTET TAK!






BAGSIDEN AF MEDALJEN; ALLE KONSEKVENSERNE
Der er konsekvenser ved alle valg, du tager i dit liv, og de konsekvenser kan til tider være svære at tackle. Jeg har taget mine konsekvenser, og jeg tog dem med oprejst pande. Jeg valgte for 2 mdr. siden at bryde op med mit gamle forhold, som har varet de sidste 4 år. Der er ingen tvivl om, at det var et svært valg, MEN valget var svært fordi, hvad så nu? 
Alle de spørgsmål man havde til sig selv, og hvad med alt det praktiske i alt det her? Det var ikke så meget mine følelser, for de var nærmest væk, de forsvandt med alle de unødige skænderier, alle de unødige og voldsomme konflikter og al den modgang, der var på grund af min evige planlægning, træning og madlavning. 
En ting er sikkert, bruddet var bedst for både ham og jeg, selvom det var mig, der gjorde det forbi, og at på dagen kunne han ikke se, at vi ikke gavnede hinanden mere - det kan han heldigvis nu. 
Jeg var/er gået igennem en KÆMPE udvikling både fysisk og psykisk, og han var stadig det samme sted og den samme person OG HELDIGVIS for det. Jeg ønskede ikke at lave om på ham. Pludselig var det jo en "ny Kristina", som han skulle lære at kende, (jeg er stadig mig, men med mange tilføjelser og nogle ting er fjernet) og at indfinde sig i min hverdag var ikke nemt, og det ville jeg heller ikke forlange. 
Det hele var kørt fast, ingen oplevelser sammen, ingen eventyr, alt stod stille, alt handlede om mig og min træning. JEG HAR LÆRT, at ikke alt kan holde til så stor en forandring, især ikke, når ikke man passer og plejer det, hvilket vi var for dårlige til. Når man har kæmpet for noget længe nok, kan man pludselig ikke mere.
JEG SAGDE, DA JEG STARTEDE: "KOSTE HVAD DET KOSTE VIL" OG DEN SÆTNING MENTE JEG. JEG FORTRYDER INGENTING, EJ HELLER MINE VALG. JEG TOG MINE VALG AF EN GRUND, DEN GRUND VAR GOD FOR MIG, OG DET VAR DET VIGTIGSTE LIGE I NUET, OG DET VALG ER GODT FOR MIG NU.