mandag den 27. juni 2016

Forlæng dine ferieoplevelser med mentalt fokus

Ferien står for døren, og du har sikkert som mange andre danskere, planlagt en ferie med spændende indhold og afslapning.

Du glæder dig garanteret til at komme af sted – måske til varmere himmelstrøg eller til sommerhusets frihed og lange sommeraftener.

Uanset hvor du tager hen, så har du mulighed for at gemme dine ferieoplevelser mentalt, og dermed forlænge feriens indhold og oplevelser. Du skal holde mentalt fokus.

Forskning viser, at når du lærer det, så vil den glæde du føler ved de forskellige dejlige oplevelser og sammenkomster du deltager i under ferien vare ved længere - og kan hjælpe dig til at øge din lykkefølelse.

For alle vores oplevelser er knyttet til følelser. Når vi hører en bestemt sang, minder den os om noget, der bringer lige præcis den følelse tilbage til os, som vi havde da sangen blev spillet tidligere under vores oplevelse.

Det samme gælder dufte, som kan bringe minder tilbage selv mange år efter.


Når du samler på glade, gode, lykkelige øjeblikke og gemmer dem mentalt, kan du altså finde dem frem igen og opleve samme lykke- eller glædefølelse som da du oplevede det første gang.

Tænk på dit første kys, fødslen af dit første barn, da du blev student eller fik din første bil. Hvad som helst som du forbinder med noget glædeligt. Luk øjnene og tænk på det. Og mærk så den følelse du har i kroppen. Kan du genkende den?

Du gemmer dine gode oplevelser på din mentale harddisk, og du kan opøve en kompetence i at gøre det bevidst.

Det er temmelig nemt, faktisk.


Du skal blot føle efter og holde mentalt fokus. Og i øjeblikket hvor du føler glæde, lykke, taknemmelighed eller en anden dejlig, god og varm følelse, så snipser du et mentalt foto: Tager oplevelsen ind, mærker dine følelser, anerkender din situation og lagrer den i din hjerne.

Du kan med fordel ”afspille” en indre film af din oplevelse nogle gange, for at få oplevelsen til at sidde bedre ”fast”.

Og med dette lille trick, kan du forlænge dine ferieoplevelser og genopleve glæde og lykke - selv længe efter du er hjemme i hverdagen igen.

Rigtig god ferie!


fredag den 24. juni 2016

Sommerens serie-premierer

Det danske sommervejr har aldrig været helt til at stole på, og sommeren 2016 ser ikke ud til at være en undtagelse. Til regnvejrsdagene er underholdningen heldigvis ikke mere end en Netflix-konto eller et HBO Nordic-abonnoment væk – i løbet af sommeren er der nemlig dansk premiere på serier til enhver smag. Få overblikket over de mest spændende premierer lige her.


  

mandag den 20. juni 2016

Babyboom og babyværelser

I dag bevæger jeg mig ud på ukendt farvand og ud af min comfort zone. Indlægget her kommer nemlig til at handle om børneværelser og baby/børne-ting.

Måske er det bare sommervarmen og det faktum, at jeg skal være førstegangs moster til november, og glæder mig helt ufatteligt, men jeg føler mig omringet af gravide kvinder og babyer, hvor end jeg kigger. Barnevogne, små søde tykke kinder, flotte runde maver, stolte forældre. Så nu kommer lidt inspiration til nybagte mødre, fædre, onkler, tanter, bedsteforældre og alle andre titler, man kan erhverve sig - om end jeg ikke har særlig meget erfaring inden for dette område ;)

onsdag den 15. juni 2016

Grøntsagsjuice - et dagligt boost

De fleste morgener her starter med et glas hjemmelavet grøntsagsjuice. De kan være baseret på rødbede, gulerod, broccoli eller spinat. Fælles for dem alle er, at dagen starter med et energi boost, som kan mærkes resten af dagen.


mandag den 13. juni 2016

Mental sundhed størst blandt mennesker, der lever ved havet



Amerikanske forskere konkluderer, at mennesker, der lever ved havet er tilbøjelige til at have større mental sundhed end mennesker, der levet inde i landet.

Har du dog ikke lige umiddelbart adgang til hav og vand, så tyder studier også på, at søer, træer og grønne områder har en lignende – om end ikke lige så høj – effekt.

Hvorfor det er sådan, kan der være mange grunde til. Jeg vurderer, at en af grundene kan være denne:

Når vi bor i områder, hvor der er adgang til græs, træer, natur og vand, så benytter vi ofte muligheden for at gå ture, få frisk luft og motionere.

Det i sig selv er med til at højne vores mentale trivsel, fordi naturen virker afstressende.



Visuelt er der også en klarhed og en skønhed i naturen og havet, der virker beroligende – ligesom stilheden er helende for vores sind.


Den samme form for ro og skønhed, kan være sjældne i byområderne, men vil du gerne oparbejde dine mentale sundhed, så kan det altså være en fordel af opsøge skov og hav.